به دنبال ایده‌های بومی باشیم

حدود 20 سال پیش که در رشته کشاورزی از دانشگاه صنعتی فارغ التحصیل شدم، اگرچه موقعیت‌های خوبی برای استخدام داشتم، اما فکر کردم که خودم باید کارآفرین باشم. در این مسیر حدود ۶ سال در حوزه کشاورزی سختی کشیدم، کار کردم و شکست‌های بسیار خوردم. بعد از ۷ سال کار شبانه‌روزی و بدون یک ریال اندوخته وارد صنعت قارچ شدم. این بخشی از تجربیات علیرضا الماسیمدیر عامل شرکت قارچ یکتا سپاهان و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قارچ کشور از ورود خود به دنیای کارآفرینی است. او در صنعتی وارد شد که بیست سال پیش هیچ جایی در سبد غذایی مردم نداشت، اما با ورودِ دانش فنیِ این صنعت به کشور و بومی‌سازی آن، امروز به یکی از کارآفرینان بزرگ کشور در واحدهای تولید قارچ تبدیل شده است. این واحد تولیدی حدود ۶۰۰ پرسنل به طور مستقیم و دو هزار نفر به طور غیرمستقیم داشته و بین ۱۵ تا ۲۰ درصد سهم بازار قارچ ایران را در اختیار دارد.

او از نسل جوان می‌خواهد که برای ورود به حوزه کارآفرینی ناامید نشوند. مهندس الماسی در مصاحبه با برنامه مدیر ماندگار ماهر گفت: امروز هر نقطه کشور پتانسیل‌هایی دارد که ظرفیت آن‌ها باید شناسایی شود. بنابراین به جوانان پیشنهاد می‌کند که به فکر استخدام دولتی یا مهاجرت از ایران نباشند و به دنبال ایده‌های بومی بروند، چرا که ایده‌های کشورهای خارجی برای ما سازگار نیست.

الماسی گفت: «ما صاحب تجربه‌ایم و بارها از صفر شروع کردیم و با سیستم دولتی و قوانین سخت مبارزه کردیم، اما خواستیم و شبانه‌روزی کار کردیم. پس جوانان هم باید به دور از نمی‌توانیم، نمی‌گذارند و … در ایران بمانند و با مبارزه و پرانرژی جلو بروند.»